Bassai Dae & Bassai So In Tang Soo Do treffen we twee verschillende vormen van Bassai, nml. Bassai Dae en Bassai So. Dit zijn twee verschillende loopvormen, maar gekategoriseerd tot één groep. De achtervoegsels 'Dae & So' vinden we ook terug bij Kong Sang Koon, wat staat voor een grote en een kleine variant. Bassai Dae leer je na het Pyung Ahn systeem, of tijdens het rode band niveau (3e / 2e Gup). Deze vorm is erg populair voor competitiedoeleinden. Bassai Dae is de grotere standaard versie, ook wel ‘Grote Cobravorm’ en bevat 52 bewegingen. De samensteller is helaas onbekend. Van Bassai So word gezegd dat daar twee verschillende bronnen van zijn. Grootmeester Myung Seok Seo zou deze vorm hebben bestudeerd in China tijdens de 2e wereldoorlog en deze hebben meegenomen naar Korea. Deze vorm, Bassai So, en ook Bassai Dae, werden gemaakt door de beste bewegingen te selecteren uit de So Rim Sa loopvormen zoals ‘San In Dan Si Sae’, Ho Bing Si Mun Sae’, en ‘Pal Ho Mee Sae’. De andere bron is soortgelijk aan de Japanse of Okinawaanse versie. Bassai Sho zou hierop gebaseerd zijn. Het heeft als bijnaam Bassai So gekregen, oftewel ‘Kleine Cobravorm’. Algemene toelichting: De oorspronkelijke naam van deze Hyung was “Pal Che”. Pal = keuze uit de beste der mogelijkheden, of snel Che = samenstellen Hiermee toont deze Hyung snelle, gemakkelijke en actieve bewegingen, die in optimale volgorde samengesteld, snel uitgevoerde verdedigings- en aanvalstechnieken tegen een denkbeeldige tegenstander weergeven. In deze Hyung is duidelijk de invloed van de So Rim Sa Kwon Bob stijl herkenbaar. De grondlegger van deze Hyung is onbekend. Het stamt vermoedelijk uit het midden van de 16 de eeuw uit een Shaolin klooster in de Hwanam-provincie in Zuid-China. Bij het beheersen van de technieken en de verscheidene tempi, heeft deze Hyung een heel bijzondere uitstraling. Gelijk aan de bewegingen van een cobra die bliksemsnel naar alle kanten aanvalt, bevat ze snelle bewegingen in verscheidene posities en naar verschillende richtingen. Bassai’s mentale uitingsvorm: “Most traditional, Asian, civilian martial art s in some way either directly or indirectly descend or were influenced by either Shaolin (Buddhist) or Wudang (Taoist) temple arts. In both Buddhism and Taoist theosophy, "the fortress" can symbolize the conscious mind. Forms were practiced not only for their self defence and health giving values, but as forms of meditation. Breaking the boundaries of the conscious mind is how one achieves enlightenment. In other words, diligent practice of a form such as Bassai over time, should enable the practitioner to be able to transcend any mental and physical obstacles that would prevent him from using the movements instinctively and spontaneously if attacked. So, the practice of Bassai is a tool that could enable us to breach the walls of our mental and physical limitations in order to meet life's challenges.”
|
||||||