|
Symboliek
>>> Um Yang
Inleiding tot de Um
Yang theorie
Tang Soo Do streeft ernaar om de natuur te begrijpen en te waarderen,
en om de wetten van de natuur in een praktische manier toe te passen.
Er bestaan een aantal oude filosofische basismodellen die de wetten van
de natuur via hun symboliek proberen te uiten, zoals we bijv. kunnen zien
in het Um Yang symbool. De Um Yang theorie heeft een rijke toepasbaarheid
voor verschillende zaken in het leven zoals bijv. gezondheid, communicatie,
of Ho Sin Sul (zelfverdediging). Om de filosofie te kunnen vatten is het
een goed idee om eerst eens te kijken naar het verschil in de gedachtegang
tussen Oost en West, en ons te verdiepen in de basistheorie en principes
die ten grondslag liggen aan de Um Yang filosofie.
De verrekijker
Het
verschil tussen Westers en Oosters geschoolde studenten of wetenschappers
kan het best worden geïllustreerd door het gebruik van een verrekijker.
De Westerse wetenschapper zal de verrekijker gebruiken om de horizon dichter
naar zich toe te trekken om zo meer detail te kunnen zien. De traditionele
Oosterling zal de verrekijker omdraaien om meer horizon te zien en tegelijkertijd
ook de interrelaties te kunnen ontdekken. Het gevolg hiervan is dat in
het Oosten zaken beschreven worden en niet verklaard zoals in het Westen.
Interrelatie
Um Yang is de Koreaanse benaming
gelijk aan het Chinese ‘Yin Yang’ concept. Het is een theorie
van Oosterse metafysica, en het beweert dat er in de natuur twee samenwerkende
polaire krachten bestaan om vorm te geven aan de natuur. De oude meesters
beweerden dat:
"In the beginning there
was only vital energy, Ki, consisting of Um and Yang. These opposing forces
moved and circulated... As this movement gained speed, a mass of sediment
was pushed together and, since there was no outlet for this, it consolidated
to form the earth in the center of the universe."
Um en Yang hebben een continue interactie
tot en met verschillende gradaties, maar als een geheel zijn de beide
krachten gelijk aan elkaar. Om te bestaan voor Um of Yang is het nodig
dat er een tegengestelde kracht bestaat zoals bijv.: licht en donker,
hemel en aarde, goed en kwaad, liefde en haat, sterk en zwak, microkosmos
en macrokosmos, stabiliteit en instabiliteit, etc. De doelstelling is
om een harmonieuze balans te vinden tussen beide krachten.
Om een voorstelling te maken
is het een goed idee het bovenstaande symbool niet te zien als een tweedimensionaal
plaatje, maar als een ronddraaiende driedimensionale bol. Zie het figuur
hierboven.
Ho Sin Sul
Vanuit de vechtkunst bekeken volgen
hier een aantal associaties:
Um - Yang
Verdediging - Aanval
Circulair - Lineair
Langzaam - Snel
Elastisch - Stijf
Dichtbij - Afstand
Zacht - Hard
Meegeven - Forceren
Sluiten - Openen
Absorberen - Penetreren |
|
Een lineaire aanval als bijv.
een Sang Dan Kong Kyuck (hoge stoot) naar het gezicht kan effectief verweerd
worden door een circulaire verdediging zoals bijv. een Sang Dan Soo Do
(hoge open ‘meshand’ blokkering). De effectiviteit van je
zelfverdediging is dus afhankelijk het juiste begrip en gebruik van de
wetten van Um en Yang.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
De
5 principes van
Um (Yin) en Yang
1. Alles heeft een Um-kant
en een Yang-kant: Onze waarneming berust op dualiteit, dus kunnen
we alles uitdrukken in Um en Yang. De Aarde is Um, de Hemel is Yang.
Water is Um, Vuur is Yang. De nacht is Um, de dag is Yang. De winter
is Um, de zomer is Yang. In strikte zin spreken we van: de nacht
is Um ten opzichte van de dag die Yang is.
2. Elk Um- en Yang-aspect kan steeds weer opnieuw in Um/Yang verdeeld
worden: Iets is nooit alleen maar Um of alleen maar Yang, alles
bevat het zaad van zijn tegenstelling. De voormiddag is Yang ten
opzichte van de namiddag die Um is, maar behoren allebei tot de
dag die Yang is ten opzichte van de nacht die Um is.
3. Um en Yang scheppen elkaar:
Um kan niet bestaan zonder Yang en andersom. Geboorte doet de dood
ontstaan, zonder rust is er geen activiteit.
4. Um en Yang controleren
elkaar: Tussen Um en Yang is een dynamisch evenwicht dat door Um
en Yang in stand wordt gehouden. Bij een verstoring van Um/Yang,
ontstaat er een nieuw evenwicht:
Een teveel aan Um, doet een te weinig aan Yang ontstaan.
Een teveel aan Yang, doet een te weinig aan Um ontstaan.
Een tekort aan Um, doet een relatief exces aan Yang ontstaan.
Een tekort aan Yang, doet een relatief exces aan Um ontstaan.
5.Um en Yang gaan in elkaar
over: Als ze aan de volgende twee voorwaarden voldoen: De interne
conditie moet rijp zijn en de tijd moet er rijp voor zijn, zoals
bijv. dag die Yang is, die over gaat in de nacht die Um is.
|
|
 |
 |
 |
 |
|
 |